Keurmerk kan werk van ZZP-ers aanzien geven

Een op de drie zzp’ers staat positief tegenover een keurmerk waarmee zij zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Volgens zzp-expert Pierre Spaninks zou zo’n keurmerk voor de nodige legitimatie kunnen zorgen.

Intermediair vroeg driehonderd zelfstandigen naar hun acquisitiemethoden, uurtarieven, en hun mening over een mogelijk keurmerk voor zzp’ers. 31 procent van de ondervraagden staat positief tot zeer positief tegenover een keurmerk dat kan worden verdiend met goede prestaties bij opdrachtgevers. 26 procent vindt het echter een slecht tot zeer slecht idee.

‘Er zijn meer mensen die het een goed of heel goed idee vinden dan ik had verwacht,’ vertelt Pierre Spaninks. De zzp-expert en schrijver van Zzp'ers: marktvernieuwers of marktverziekers? legt uit waarom een keurmerk een goed idee zou kunnen zijn: ‘Een goede reden om het te willen, zeker vanuit het perspectief van freelancers, is dat het keurmerk het vak en het werk van de zzp’er aanzien geeft. Het zorgt voor legitimatie. Hoewel je als zelfstandige werkt, heb je dan toch het idee dat je samen een professie vormt, dat je ergens bij hoort en dat het werk dat je doet écht iets waard is.’ En de groep die het een slecht idee vindt? Volgens Spaninks is er altijd een groep ‘stronteigenwijze’ zzp’ers. ‘Zij zijn te dwars om zich überhaupt ergens bij aan te sluiten. Niet bij een belangenorganisatie en dus ook niet bij een keurmerk. Ze willen de touwtjes zelf in handen houden.’

Acquisitie en uurtarief
Ruim tweederde van de respondenten (69%) geeft aan meestal zelf benaderd te worden voor een klus. Intermediair vroeg ook naar criteria waarop zzp’ers hun klussen kiezen. Overduidelijk het belangrijkst is het type klus (76%), gevolgd door het gevoel dat mensen erbij hebben (44%).
Het uurtarief wordt grotendeels bepaald door ervaringen uit het verleden of gebaseerd op onderzoek naar wat gebruikelijk is: voor ongeveer de helft van de zzp’ers zijn dit de belangrijkste redenen (respectievelijk 46% en 48%). 35 procent van de zzp’ers baseert het tarief op basis van wat de opdrachtgever wilde betalen. Spaninks: ‘Degene die de opdracht vergeven heeft, bepaalt negen van de tien keer wat het tarief is.’

Een andere opvallende statistiek: 55 procent van de respondenten is man, 45 procent vrouw. ‘Een aantal jaar geleden was de verhouding nog 60/40’, vertelt Spaninks. ‘Je hoort de laatste tijd steeds vaker dat meer vrouwen als zelfstandige aan de slag gaan. Die inhaalslag zie je hier ook duidelijk naar voren komen.’

bron: intermediair.nl

Neem contact met ons op


Archief